حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

استفاده از مطالب این وبلاگ آموزشی با ذکر منبع (accplus.blog.ir) بلامانع می‌باشد.
با تشکر از همراهی شما، حامد سعادت

آخرین نظرات

یک شرکت تولید بستنی را در نظر بگیرید که در فصل تابستان 93 با مشخصات زیر اقدام به فروش 3 نوع بستنی نموده است. حال می‌خواهیم با انتخاب هر شماره فاکتور که یکتا می‌باشد. کلیه مشخصات تک تک فیلدهای آن فاکتور (که در رکورد متناظر با آن شماره فاکتور قرار دارد) در اختیار ما قرار گیرد.

 ج: برای رسیدن به جواب سوال مذکور بهترین راه حل استفاده از تابع dget می‌باشد که به شرح زیر نحوه استفاده از آن را می‌بینیم.

ابتدا از کل اطلاعات سر لیست که شامل (شماره فاکتور، ماه، محصول، مقدار فروش، مبلغ فروش، شهر، انبار و ...) می‌باشد یک کپی در سطر زیرین جدول می‌گیریم. حال در هر سلولی که قصد نوشتن فرمول داریم قرار گرفته (مثلا ماه) و فرمول به شرح زیر را ثبت می‌نماییم.

=DGET(C2:J12;E17;D2;$C$14:B17)

تابع مذکور دارای 3 آرگومان می‌باشد: در آرگومان اول مطابق شکل زیر کل جدول را انتخاب می‌نماییم، در آرگومان دوم بر حسب سلولی که در آن هستیم مثلا اگر در سلول مرتبط با ماه هستیم فیلد ماه را از جدول انتخاب می‌نماییم، در آرگومان سوم آدرس دو سلولی که نام و محتوای شماره فاکتور ( به عنوان معیار ) قرار دارد را انتخاب می‌نماییم و حتما و حتما با زدن دکمه F4 آدرس مذکور را فیکس یا ثابت می‌نماییم.


نکته : نیازی نیست که برای تک تک سلول‌های مورد نظر فرمول بنویسیم بلکه با نوشتن فرمول برای یک سلول و تعمیم آن به سایر سلول‌ها از فرمول مذکور، می‌توانیم استفاده نماییم. برای این کار پس از فعال شدن علامت بعلاوه مشکی رنگ در گوشه پایین سمت چپ سلول، آن را به تمام سلول‌های رکورد مورد نظر تعمیم می‌دهیم.


  • حامد سعادت

نظرات (۱)

  • مرتضی جاوید
  • بسیار عالی بود، رقیبی برای تابع VLOOKUP !
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی