حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

استفاده از مطالب این وبلاگ آموزشی با ذکر منبع (accplus.blog.ir) بلامانع می‌باشد.
با تشکر از همراهی شما، حامد سعادت

آخرین نظرات
  سوال شماره 1: آقای اکبر محمدی و آقای کامران احمدی و خانم ساغر احمدی قصد دارند شرکتی تحت عنوان تجارت نوین تاسیس نمایند این شرکت جز شرکت‌های سهامی خاص (1) می‌باشد. از آنجا که تاسیس شرکت باید توجیه اقتصادی داشته باشد باید از سود دهی شرکت گزارش مطلوبی به سهام داران شرکت ارائه شود به همین دلیل از شرکت طراح سیستم می‌خواهند که طرح توجیهی (2) لازم را برای شرکت تهیه نماید، شرکت طراح سیستم بابت هزینه طرح توجیهی مبلغی معادل 60000000 ریال، برآورد می‌نماید. که قرار می‌شود 50 درصد مبلغ مذکور به شرکت طراح سیستم پرداخت شود(به عنوان پیش پرداخت). آقای کامران احمدی پرداخت مبلغ مذکور را به عهده می‌گیرد و از حساب شخصی خود مبلغ مذکور را پرداخت می‌نماید.
قبل از ثبت سند مذکور ذکر چند نکته خالی از لطف نیست، اولا با توجه به اینکه این هزینه جزو هزینه های قبل از ثبت شرکت می باشد و از حساب شخصی سهامداران شرکت استفاده شده، طبق استاندارد شماره 550 حسابرسی از حساب اشخاص وابسته که از جنس حسابهای پرداختنی می‌باشد به عنوان بستانکار استفاده می‌شود (گاها دیده می‌شود که از حساب جاری شرکا برای شرکت‌های مسئولیت محدود و جاری سهامداران برای شرکت‌های سهامی نیز استفاده می‌شود). همچنین طبق استانداردهای ایران (استاندارد شماره 17 بند 11) هزینه‌های قبل از تاسیس به عنوان هزینه‌های دوره لحاظ می‌گردد. (هزینه‌های قبل از ثبت شرکت)



 ثبت سند مذکور در سیستم مالی هدیه  نوسا به شرح زیر می‌باشد.

1- برای آشنایی با شرکت‌های سهامی خاص می‌توانید لینک آشنایی با شرکت‌های سهامی را مطالعه نمایید و همچنین برای آشنایی با تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود می‌توانید لینک تفاوت و شباهت‌های شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود را مطالعه نمایید.

2- برای آشنایی با طرح توجیهی می‌توانید به لینک نمونه یک طرح توجیهی مراجعه نمایید.
.....................................................................................................................
سوال شماره 2: پس از اینکه طرح توجیهی تهیه شد، حال سهام داران شرکت، اقدام به ثبت شرکت می‌نمایند و بابت این موضوع به شرکت ثبت رسالت مراجعه می‌نمایند و سرکار خانم ساغر احمدی از حساب شخصی خود مبلغ  5000000 ریال بابت علی الحساب به شرکت ثبت رسالت پرداخت می‌نماید.

ثبت سند مذکور در سیستم مالی هدیه نوسا به شرح زیر می‌باشد.




سوال شماره 3: همجنین برای بررسی اساسنامه شرکت جلسه‌ای برگزار می‌گردد که آقای اکبر محمدی از حساب شخصی خود مبلغ 2000000 را برای پذیرایی از سهام داران شرکت برای خرید شیرینی و میوه و نهار از حساب شخصی خود پرداخت می‌نماید.

ثبت سند مذکور در سیستم مالی هدیه نوسا به شرح زیر می‌باشد.




سوال شماره 4: شرکت طراح سیستم، طرح توجیهی را آماده نموده است و طرح مربوطه را به همراه فاکتور رسمی تحویل آقای کامران احمدی می‌دهد و آقای احمدی خود اقدام به تصفیه فاکتور می‌نماید(نکته مهم: هنوز شرکت ثبت نشده و بصورت رسمی شروع به کار ننموده است طبق استانداردهایی که قبلا در مورد آن صحبت شد کلیه هزینه مذکور به عنوان هزینه دوره شناسایی می‌شود رجوع شود به هزینه‌های قبل از ثبت شرکت)

ثبت سند مذکور در سیستم مالی هدیه نوسا به شرح زیر می‌باشد.


سوال شماره 5 : شرکت ثبت رسالت نیز فاکتوری به مبلغ 9000000 را تقدیم نماینده شرکت می‌نماید و خانم ساغر احمدی مابقی مبلغ فاکتور را تسویه می‌نماید.

ثبت سند مذکور در سیستم هدیه نوسا به شرح زیر می‌باشد.


  • حامد سعادت

نظرات (۵)

  • مهسا خسروی
  • خیییییییلی ممنون استاد ....

    واقعن خسته نباشید....

  • مریم انصاری
  • سلام استاد
    در لینک نمونه طرح توجیهی فایلی پیدا نمیشه!
  • حامد سعادت
  • با سلام خدمت شما؛ ممنون از اطلاع رسانی؛ مورد مذکور اصلاح گردید

    خیلی عالی ممنون از زحمتی ک میکشید

    دمتون گرم جناب سعادت. عالی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی