حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

استفاده از مطالب این وبلاگ آموزشی با ذکر منبع (accplus.blog.ir) بلامانع می‌باشد.
با تشکر از همراهی شما، حامد سعادت

آخرین نظرات

همانطور که در پست‌های قبلی ملاخظه نمودید برای شروع کار با سیستم حسابداری نیاز به تعریف حساب‌ها و تفصیلی‌ها داریم، همچنین با توجه به استفاده از سیستم نرم‌افزاری خوش تعریف نوسا، با تفصیلی یونیک نیز آشنا شدیم، از آنجا که یکی از مزایای درخت تفصیلی مستقل، شناور بودن آن می‌باشد. علاوه بر تعریف حساب و تفصیلی باید مشخص نماییم چه حسابی با چه تفصیلی‌هایی مرتبط است. پس مراحل کار را به شرح زیر دنبال خواهیم نمود.

الف - تعریف حسا‌ب‌ها

ب -  تعریف تفصیلی‌ها

ج -  ارتباط حساب با تفصیلی‌ها

الف: تعریف حساب: برای تعریف حساب در سیستم مالی نوسا به شکل زیر اقدام می‌نماییم.

 ابتدا وارد منوی حساب، قسمت درخت حسابها می‌شویم.




محیطی که پیش روی ما قرار دارد شامل دو قسمت می باشد، سمت چپ ساختار درختی را به ما نشان میدهد که فعلا با این بخش کاری نداریم، سمت راست که شامل: شماره، کد حساب، نام حساب و... میباشد، محیطی است که برای درج حساب‌های جدید ویرایش و اصلاح آنها با آن سرو کار داریم. در این محیط نشانه ایجاد یک حساب جدید، نشانه حذف حساب، نشانه اصلاح حساب می‌باشد.



در تعریف یک حساب باید به گنجایش آن حساب از نظر تعداد زیر گروه نیز باید توجه داشت، در این شرایط اگر وضعیت زیرگروه را یک رقمی در نظر بگیریم، تعداد زیر گروه حسابی که در حال تعریف آن هستیم از 1 تا 9 خواهد بود، اگر دو رقمی انتخاب نماییم، تعداد زیرگروه قابل تعریف از 1 تا 99، اگر سه رقمی باشد، تعداد زیرگروه حساب در حال تعریف از 1 تا 999 و .... خواهد بود.


نکته: آخرین حسابی که تعریف می‌نماییم و قرار است در سند از آن استفاده نماییم را باید فاقد زیرگروه تعریف نماییم.


ب: تعریف تفصیلی‌ها: مانند تعریف حساب  مراحل بالا را انجام می‌دهیم.


ج: ارتباط حساب و تفصیلی: همانطور که قبلا اشاره شد، قرار نیست تمام حساب‌ها با تمام تفصیلی‌ها در ارتباط باشند، پس در این مرحله باید مشخص کنیم کدام حساب با کدام تفصیلی در ارتباط است ، برای این کار به منوی حساب رفته  حساب مورد نظر را انتخاب می‌کنیم، سپس با انتخاب آیکن وارد محیط ارتباط حساب با تفصیلی می‌شویم، حال با استفاده از آیکن اقدام به انتخاب تفصیلی یا تفصیلی‌های مورد نظر می‌نماییم.



نکته: تفصیلی‌ها با توجه به ماهیتشان و این‌که در طول دوره مالی اضافه یا کم می‌شوند، منطقی نیست که تک به تک آنها را با حساب‌ها ارتباط دهیم، بنابراین بهتر است حساب مورد نظر را با سرگروه تفصیلی ارتباط دهیم.

پس از تعریف حساب‌ها و تفصیلی‌ها و ارتباط تفصیلی‌های مورد نظر با حساب‌ها، مراحل ابتدایی برای ثبت اسناد مالی انجام شده است، در پست‌های بعدی به موارد تکمیلی تعریف حساب و تفصیلی خواهیم پرداخت، سپس وارد محیط سند خواهیم شد.


برای آشنایی با کدینگ نمونه می‌توانید از طریق لینک نمونه کدینگ حسابداری اقدام نمایید.


  • حامد سعادت

نظرات (۴)

  • هستی ابراهیمی
  • بسسیار مفیسد و عالسی بود س

    خدا خیرتون بده

    سلام 

    حساب های معین مثل بانک های ریالی رو به درخت تفظیلی قسمت بانک ها ارتباط دادم .بعد توی تفضیلی بانک ها اومد یه بانک ملی اضافه کردم فاقد زیر گروه مشکل اصلی من اینکه الان موقع سند زدن چرا بانک ملی برام نمیاد

  • 카지노커뮤니티
  • Let me give you a thumbs up man. Can I finally give back amazing
    values and if you want to with no joke truthfully see
    and also share valuable info about how to change your life
    yalla lready know follow me my fellow commenters!.
    Aw, this was an exceptionally nice post. Finding the time and actual effort to generate a
    great article… but what can I say… I put things off a lot
    and never manage to get anything done.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی