حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

استفاده از مطالب این وبلاگ آموزشی با ذکر منبع (accplus.blog.ir) بلامانع می‌باشد.
با تشکر از همراهی شما، حامد سعادت

آخرین نظرات
بر اساس استاندادرهای ایران :

الف: در هنگام فروش: خریدار علاوه بر بهای کالای خریداری شده، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در بهای کالای فروخته شه از خریدار دریافت می‌نماید.

ب: در هنگام خرید: خریدار علاوه بر بهای کالای خریداری شده، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در بهای آن کالا به فروشنده می‌پردازد. (اعتبار مالیاتی)
در پایان هر دوره مالیاتی: مودی مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در زمان خرید با مالیات اخذ شده در زمان فروش را بصورت دوره‎ای سه ماه یکبار به سازمان امور مالیاتی می‌پردازد.

نحوه ثبت در دفاتر مالی :


ابتدا باید سرفصل های ذیل در کدینگ حسابداری مربوطه ایجاد گردد.
1 - حساب مالیات بر ارزش افزوده خرید
2 - حساب مالیات بر ارزش افزوده فروش
3 - حساب عوارض پرداختنی خرید
4 - حساب عوارض دریافتنی فروش

کلیه عوارض و مالیات بر ارزش افزوده های پرداختی طبق صورتحسابهای خرید باید در حسابهای 1 و 3 بدهکار شود .

کلیه عوارض و مالیات بر ارزش افزوده های دریافتی طبق صورتحسابهای فروش باید در حسابهای 2 و 4 بستانکار شود .

نکته: برای مشاغلی که تنها مبادرت به انجام معاملات کالاها و خدمات با نرخ عمومی 3 درصد می‌نمایند. افتتاح 2 سر فصل حساب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض خرید، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فروش کافی خواهد بود

  • حامد سعادت

نظرات (۹)

مرسی....
فقط لطفا بفرمایید سرفصل مالیات بر ارزش افزوده رو در کدام لایه تعریف کنیم مناسبتر خواهد بود...
پاسخ:
با سلام ، متناسب با نوع آن که مالیات و عوارض در زمان خرید است  یا فروش؛ در سایر حسابهای دریافتنی و یا سایر حسابهای پرداختنی  با تفصیلی سازمان امور مالیاتی تعریف می‌شود.
  • مسلم پناهی
  • باسلام در مورد گزارش وثبت ارزش افزوده دریافتنی ویا پرداختنی با توجه به عدم وصول ایا میتوان ثبت عوارض را تعهدی عمل نکرد وبه صورت نقدی در زمان پرداخت ویا دریافت ثبت کرد
    پاسخ:
    با توجه به عدم وصول؟ لطفا بیشتر توضیح دهید؟ این گونه حساب‌ها جز حساب‌هایی است که باید رفتار تهاتری داشته باشد و مانده آن باید از- به،  سازمان ذی ربط دریافت یا پرداخت شود.
    سلام
    بنده طراح وب هستم ولی شرکت ندارم و به قولی برای خودم کار می کنم
    چند سوال داشتم اگر لطف کنید سریعا به این سوال ها پاسخ بدید ممنون میشم
    1: اگر بنده قصد داشته باشم فاکتور به یک ارگان دولتی (مثلا شهرداری در این مورد) بدم می تونم خودم یک فاکتور بسازم و ارائه کنم؟ با شماره تماس و آدرس و مهر و اطلاعات خودم؟ و یا اینکه حتما باید از یک شرکت معتبر فاکتور رو بهشون ارائه کنم
    2: اگر بنده بتونم این کار رو بکنم و فاکتور خودم رو بدم باید مالیات پرداخت کنم و یا معاف هستم و اینکه آیا باید برای دریافت کد اقتصادی از طریق سامانه tax.gov.ir اقدام کنم تا بتونم مالیات رو پرداخت کنم؟
    3: نحوه مجاسبه مالیات رو متوجه نشدم! فرض کنیم من گفته باشم وبسایت رو با 1 میلیون تومن هزینه طراحی می کنم. در حین ارائه فاکتور آیا من باید 100 هزار ت علاوه بر 1 میلیون تومان به عنوان مالیات درج کنم تا دریافت بشه و سپس از طریق سامانه بالا پرداخت کنم یا اینکه باید 10 درصد از هزینه که اعلام کرده ام (1 میلیون) رو که 100 هزارتومان میشه رو پرداخت کنم و از خدمات گیرنده نگیرم؟

    متاسفانه من هیچ کجای عملیات پرداخت مالیات رو متوجه نمیشم! اینکه باید به کجا پرداخت بشه! چه الزاماتی برای من داره؟ هیچ کجاش رو متوجه نمیشم
    ممنون میشم اگر از طریق بالا پاسخ بنده رو بدید
    پاسخ:
    شما یا باید شرکت خود را ثبت نمایید که در این صورت جزء اشخاص حقوقی خواهید شد و کد اقتصادی پس از ثبت شرکت به شما اختصاص داده می‌شود. یا اینکه خودتون به عنوان شخص حقیقی کسب و کاری دارید و کد ملی خود را باید ثبت نمایید. در هر دو صورت فاکتور که مشخصات کامل شما و شرکت خریدار در آن ثبت شده به عنوان فاکتور رسمی باید ارائه شود. و حتما مهر وامضا طرفین وجود داشته باشد. مبلغی که کسر میشود  در سال جاری 9 درصد از مبلغ یکایک اقلام فروش رفته میباشد. مابعد تفات مالیات بر ارزش افزوده فاکتورهای فروشی که داشتید و فاکتورهای خریدی که داشتید از اداره مالیات باید گرفته شود یا به انها داده شود.
    فروش یک دستگاه ماشین صنعتی که ساخته ام به قیمت ساخت ۲ میلیارد ریال و اجرت نصب ۱۵۰ میلیون ریال بوده وفاکتور فروش آن شخصی می باشد .
    نحوه صدور فاکتور ومیزان مالیات متعلقه را راهنمایی فرمایید .
    پاسخ:
    با سلام خدمت شما دوست عزیز، هم قیمت ساخت دستگاه صنعتی و هم اجرت نصب مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد،
    و سند آن به شرح زیر میباشد:

    حساب دریافتنی    ۲۳۴۳۵ بد
              درآمدحاصل از فروش ۲۱۵۰۰ بس
              مالیات بر ارزش افزوده پرداختنی           ۱۹۳۵بس
  • عظیم عشایری
  • سلام
    ١.اول عرض کنم که مالیات بر ارزش افزوده اسمش نمایانگره عملکردش هست.به این معنی که از ارزش افزوده شده  بر کالایی در هر مرحله مالیات اخذ شود.بطور مثال بنده کالایی را به قیمت ١٠٠٠ریال خریداری کرده و می خواهم آن را به قیمت ١١٠٠ریال بفروشم باید از مبلغ افزوده بر قیمت خریدم که در اینجا ١٠٠ریال میباشد مالیات پرداخت کنم.یعنی از سودی که کسب میکنم درصدی را به دولت پرداخت کنم.
    ٢.مورد دوم اینکه باید از فروشنده مالیات اخذ شود چون اوست که از فروش کالا سود میبرد.اما طبق معمول دولت محترم ایران در اینجا هم بار را بر دوش مردم میگذارد!!! آخر آن بینوای از همه جا بی خبر که نه خبر از سود معامله گران دارد و نه سودی به او میرسد، برای سیر کردن شکمش با مایحتاج زندگی اش باید به جای دلالان مالیات بدهد؟!!!!
    سلام.اگر ما یک کالایی به مبلغ 1000000 بخریم و به مبلغ 1500000بفروشیم و هم درخرید و هم در فروش مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کنیم .مالیات بر ارزش افزوده در هنگام فروش مبلغش بیشتر خواهد شد . این مازاد مبلغ را به چه حسابی میرود و بسته میشود ؟
    پاسخ:
    با سلام خدمت شما؛ این تفاوت که منجر به بدهی ما به سازمان امور مالیاتی می‌شود به عنوان بدهی (سایر حساب‌های پرداختنی با تفصیلی اداره مالیات ) خواهد شد
    مطالب واقعا عالی بود ممنونم
    نکاتی در مورد ذخیره مالیات بر درآمد:
    در پایان سال مالی و بعد از محاسبه سود(زیان)عملکرد، در صورتیکه نتیجه عملیات شرکت سود باشد ،میبایست به جهت رعایت استاندارد های حسابداری ،اقدام به محاسبه ذخیره مالیات بردرآمد نمود. در هنگام محاسبه ذخیره مالیات بر درآمد ،آن بخش از درآمدهای شرکت که معاف از مالیات بوده(سود حاصل از سپرده سرمایه گذاری در بانکها طبق ماده 145 ق.م.م) و یا مالیات آنها قبلا بطور مقطوع اخذ شده(مانند سود حاصل از فروش املاک -ماده59 و77 ق.م.م)از سود ابرازی شرکت کنار گذاشته میشود.
    مالیات عملکرد هنگام شناسایی:
    سود و زیان سال جاری***
         ذخیره مالیات بر درآمد***
    هنگام پرداخت مالیات ابرازی تا 4/31 سال بعد ثبت زیر را می زنید:
    ذخیره مالیات بر درآمد***
           بانک                      ***
    حال اگر مبلغ مالیات قطعی بیش از مالیات ابرازی باشد:
    سود و زیان انباشته***
                   بانک            ***
    پاسخ:
    ممنون از اطلاعات مفید شما که به اشتراک گذاشتید سرکار خانم صادقی عزیز.
  • محمدعلی رمضانی
  • سلام ما یک شرکت تزریق پلاستیک هستیم که به صورت دستمزدی کار میکنیم به این صورت که مواد اولیه را از شرکت ها به صورت امانی  تحویل میگیریم بعد از تولید قطعات از بابت تولید  هر قطعه دستمزر خدمت دریافت میکنیم که قبلاً در قرار داد قید شده است ارزش افزوده این خدمت انجام شده چگونه است.

    مثلاً از بابت تولید یک قاب عینک ۵۰۰۰ریال دریافت میکنیم فاکتور قانونی با احتساب ارزش افزوده چگونه خواهد بود با تشکر 

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی