حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

استفاده از مطالب این وبلاگ آموزشی با ذکر منبع (accplus.blog.ir) بلامانع می‌باشد.
با تشکر از همراهی شما، حامد سعادت

آخرین نظرات

همانطور که قبلا قول دادیم در این قسمت قصد داریم، صرفا به بررسی توابع پرکاربرد اکسل با تمرکز بر مفاهیم و استانداردهای حسابداری بپردازیم. اگر با نحوه فرمول نویسی در اکسل آشنایی ندارید، ابتدا پست‌های قبلی مرتبط با اکسل را مطالعه نمایید. سپس به ادامه مطالعه این نوشتار بپردازید. همانطور که می‌دانید توابع از تجمیع چند فرمول تشکیل شده و بر حسب نیاز کاربر تحت عنوان یک نام در اکسل ذخیره می‌شود.

در این پست قصد داریم به بررسی و کاربرد تابع  SUMPRODUCT در حسابداری بپردازیم، دامنه کاربرد این تابع در علم آمار، ریاضی، حسابداری و مدیریت بسیار زیاد می‌باشد. در آمار و ریاضی کاربرد آن برای بدست آوردن" امید ریاضی" و در حسابداری و مدیریت مالی در رابطه با " ارزش مورد انتظار" می‌باشد. یکی از پرکاربردترین موارد استفاده این تابع در حسابداری مرتبط با مبحث ذخایر می‌باشد( به استاندارد شماره 4 حسابداری بند 36 مراجعه نمایید) در این بخش با ذکر یک مثال از خود استاندارد مربوطه به روش محاسبه ارزش مورد انتظار خواهیم پرداخت.

مثال : واحد تجاری محصولات خود را همراه با ضمانت شش ماهه بابت رفع هرگونه عیب و نقص ناشی از تولید به فروش می‌رساند. چنانچه عیب و نقص کشف شده در تمام محصولات فروش رفته جزئی باشد، هزینه رفع آن معادل یک میلیون ریال خواهد بود و اگر عیب و نقص کشف شده در تمام محصولات فروش رفته عمده باشد، هزینه رفع آن معادل چهار میلیون ریال خواهد بود. تجربیات گذشته و انتظارات آتی واحد تجاری حاکی از آن است که در سال آینده، 75 درصد محصولات فروش رفته فاقد عیب و نقص، 20 درصد دارای عیب و نقص جزئی و 5 درصد نیز دارای عیب و نقص عمده خواهد بود. براساس الزامات بند 21، جاری احتمال خروج منافع اقتصادی بابت تعهدات مربوط به ضمانت محصولات را به طور کلی ارزیابی می‌کند.


    ارزش مورد انتظار هزینه رفع عیب و نقص محصولات به شرح زیر است:

 

4 /0= (4 میلیون * 5%) + (1 میلیون  20%) + (صفر * 75%)


برای محاسبه مورد مذکور در اکسل به شرح زیر اقدام می‌نماییم.



برای حل یک نمونه تمرین به این آدرس مراجعه نمایید. پروژه مربوط به تابع sumproduct

  • حامد سعادت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی