حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

حسابداری با نگرش سیستمی؛ یک قدم رو به جلو

استفاده از مطالب این وبلاگ آموزشی با ذکر منبع (accplus.blog.ir) بلامانع می‌باشد.
با تشکر از همراهی شما، حامد سعادت

آخرین نظرات

یکی دیگر از توابع بسیار پر کاربرد در اکسل که شباهت زیادی با تابع VLOOKUP دارد، ولی از این تابع کارایی مطلوب تری بخصوص در قبال بروزسانی داده‌ها دارد، ولی بدلیل عادت به استفاده از VLOOKUP  در بین حسابداران و دانشجویان حسابداری کمتر مورد توجه واقع شده تابع DGET می‌باشد. که در این نوشتار قصد داریم به معرفی و کاربرد آن بپردازیم.

قبل از توضیح کاربرد این تابع، خاطر نشان می‌نمایم که هرگاه قبل از نام یک تابع از کلمه D استفاده شد به معنی DATA می‌باشد. تابع DGET یک جدول از داده‌ها را در اختیار می‌گیرد و با توجه به معیاری که بصورت یکتا برای یک رکود مشخص شده از بین کل رکودهای جدول، مقادیر متناظر با آن معیار را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما معیار یا criteria در این تابع به چه معنی است و شامل چه مواردی می‌شود؟

فرض کنید صرفا شماره دانشجویی یک دانشجو را در اختیار داریم و می‌خواهیم از بین کل رکوردهای تمام دانشجویان دنبال یک فیلد یا تمام فیلدهای مرتبط با رکورد اطلاعات یک دانشجو، مانند نام، نام خانوادگی، وضعیت انتخاب واحد، تعداد دروس ...مرتبط با او بگردیم، فرض کنید در یک شرکت با داشتن شماره پرسنلی یک کارمند می‌خواهیم یک بخش یا تمام بخش‌های حقوق آن کارمند از جمله، حقوق پایه، اضافه کار، بهره وری و....  را با انتخاب شماره پرسنلی در اختیار داشته باشیم، در این صورت بهترین و کارا ترین روش استفاده از تابع DGET می‌باشد.

اما چگونه از این تابع استفاده نماییم؟ آرگومان‌های تابع DGET به شرح زیر می‌باشد.



Database: آدرس جدولی از داده‌ها که جستجو و تحلیل بر روی آن انجام می‌گیرد.

Field: آدرس فیلدی که بر روی آن جستجو و آنالیز باید صورت گیرد.

Criiteria: آدرس دو سلولی که نام معیار و مقدار معیار در آن قرار دارد ( شامل دو سلول زیر هم می‌شود)

 

نکته بسیار مهم در رابطه با مقدار دهی در criteria این است که حتما باید از مقدار دهی مطلق با به کار بردن "$" استفاده نماییم.


برای حل  یک نمونه تمرین کاربردی در رابطه با تابع DGET  به این آدرس مراجعه نمایید: پروژه مربوط به تابع dget


  • حامد سعادت

نظرات (۱)

عرض سلام و خسته نباشید

در زمان کار با تابع dget اگر دیتابیس در همان فایل باشد فرمول اجرا می‌شود و اگر اطلاعات در فایل دیگری ذخیره شده باشد تا زمانی که فایل مذکور باز نشود با پیغام خطا مواجه می شویم

راه حل چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی