سوال شماره 1: تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت را با ذکر مثال توضیح دهید.
سوال شماره 2: تفاوت تفصیلی با سایر حسابها را توضیح دهید و مزایای بکارگیری تفضیلی شناور را بیان نمایید.
سوال شماره 3: در سیستم مالی نوسا چند روش برای محافظت از اسناد ثبت شده وجود دارد و مسئولیت تایید و نهایی کردن اسناد به عهده کیست؟
پیش پرداخت:وجهی است که برای خرید کالا یا خدمات قبل از تحویل مورد معامله و انجام کار طبق قرداد پرداخت خواهد شد.در واقع قبل از اینکه هزینه ای اتفاق بیفتد وجه کل هزینه برای مدتی بعد به طور یکجا پرداخت می شود،مثل اجاره 6ماهه دفتر یا محل کار که در این موارد چون هزینه ای رخ نداده مبلغ پرداختی بهعنوان پیش پرداخت ثبت میشود.
علی الحساب: علی الحساب در موارد زیر قابل پرداخت است :
الف - تسجیل و یا تهیه اسناد و مدارک مثبته برای تادیه تمام دین مقدور نباشد.
ب - وجه کافی از محل اعتبار مربوط برای تادیه تمامدین در اختیار ذیحساب نباشد.(ماده 61 قانون محاسبات عمومی کشور
در واقع زمانی پیش می آید که مقداری از کار انجام شده ولی هنوز قطعی نشده وانجام دهنده کار نیاز به مبلغی برای ادامه کار دارد در این حالت مبلغ پرداختی به عنوان علی الحساب پرداخت میشود.مثال:شرکت الف حق الزحمه کارکرد ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر حسابدار موسسه را به دلیل کمبود منابع مالی پرداخت ننموده است و در تاریخ ۱۳۹۲/۵/۲ حسابدار موسسه درخواست دریافت مبلغی به عنوان علی الحساب را می نماید و آقای محمد چکی به مبلغ ۷۵۰٫۰۰۰ ریال به عنوان علی الحساب در اختیار ایشان قرار داد.
:حفاظت از اسناد
تایید کردن سندها توسط حسابرس داخلی نهایی کردن آن توسطمدیر مالی
در منو سند گزینه حفاظت از اسناد قبلی را انتخاب با دادن تاریخ مورد نظر از این تاریخ به قبل اسناد قابل اصلاح نیستند
برای جلوگیری قطعی از اصلاح اسناددر منوی سند گزینه ثبت قطعی اسناد را انتخاب میکنیم البته قبل از آن بکاپ میگیریم